Morotskaka med färskostglasyr

Första gången som jag hörde talas om morotskaka blev jag allt annat än sugen: ”Morötter i kakan?!” ”Ost i glasyren?!!!” Året var 1989. Idag är morotskaka sedan länge vardagsmat och min skepsis har för länge sedan övergått i sin motsats. Många morotskakor har bakats i mitt kök, och senast fick jag till glasyren precis så som jag vill ha den: krämig och inte alltför söt.

 

Det här behöver du till cirka 12 bitar (Ø 24 cm):

  • 3 st normalstora ägg (cirka 58 g/st)
  • 2 dl strösocker
  • 1 dl farinsocker
  • 2 dl solrosolja
  • 150 g finrivna morötter
  • dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 2 tsk kanel
  • en nypa salt

                                  ***

  • 100 g smör
  • 133 g ost av Philadelphia-typ
  • 4 dl florsocker
  • 1 tsk färskpressad citronsaft
  • ⅓ tsk vaniljpulver (alt. 1 tsk vaniljsocker)

                                  ***

  • rivet citronskal eller rostade valnötter till garnering

 

Ta i förväg fram ägg, matolja och smör, så att ingredienserna är rumsvarma när du sätter igång.

Sätt ugnen på 175 °C. Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Tillsätt oljan lite i taget under omrörning och därefter morötterna. Blanda resterande ingredienser och vänd ner dem i smeten. Häll smeten i en smord, bröad springform, 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45 minuter tills kakan inte längre är kladdig i mitten. Låt kakan svalna en stund i formen och stjälp sedan upp den på ett galler att svalna fullständigt.  

Vispa ihop alla ingredienserna till glasyren och bred ett tjockt lager över kakan, när den har svalnat helt och hållet. Garnera med rivet citronskal eller – om du hellre vill – rostade valnötter.

Kommentarer :

#1: Lillasyster Charlotta

Mums mums mums :-)

Svar: :-) Snart dags att baka ny!
Anna

skriven

Kommentera inlägget här :

Söta saker VeggieToppen Mat och Dryck Mat & dryck bloggar Matbloggstoppen