Tanken bakom bloggen

”Hur svårt kan det va’?!”, tänkte jag. Min mamma skulle fylla sjuttio år, och jag skulle stå för efterrätten vid firandet. Tillsammans med min dotter hade jag bläddrat igenom våra bakböcker och fastnat för en moussetårta med tre sorters choklad: mörk choklad, mjölkchoklad och vit choklad. Problemet var att tårtan ifråga – liksom så många andra efterrätter – innehöll gelatin. Såsom vegetarian ville jag istället använda det vegetabiliska geleringsmedlet agar agar, som jag hade hört talas om.

Jag införskaffade agar agar, läste på förpackningen, mätte upp, blandade, värmde, rörde, kylde … Resultatet blev en veritabel katastrof! När den ljuvliga moussen hade smält i munnen återstod små, små agar agar-klumpar. Turligt nog var detta inte på den stora dagen, utan en vanlig hemmakväll, då jag provlagade en av mousserna en vecka i förväg. När det verkligen gällde tog jag det säkra före det osäkra och bakade chokladmarängtårta och chokladtårta med kaffesmörkräm – inget gelatin, ingen agar agar.

Så småningom föddes idén att starta en blogg om vegetarisk bakning för att dela med mig av mina erfarenheter i köket, såväl framgångar som bakslag. För visst kan man lära av andras misstag!

Kommentera inlägget här :

Söta saker VeggieToppen Mat och Dryck Mat & dryck bloggar Matbloggstoppen