Vegegel köper jag nog aldrig igen

I helgen köpte jag Dr Oetkers Vegegel i förhoppning om att denna produkt skulle vara smidigare att använda än agar agar-flingor, som jag annars brukar ta istället för gelatin. För att undersöka saken genomförde jag ett litet test: jag gjorde helt enkelt en gelé på Vegegel och vatten, en halv påse till en deciliter. Av bara farten plockade jag fram mitt Gelésocker Multi från Dansukker och gjorde en testgelé på det också. Eftersom båda produkterna innehåller karragenan och fruktkärnmjöl förväntade jag mig liknande resultat, vilket jag också fick.

Både Vegegel-lösningen och Gelésocker Multi-lösningen började tjockna redan under upphettningen, för att sedan bli tjockare och tjockare allteftersom temperaturen sjönk. Omkring 47 °C började lösningarna att stelna; då hade redan hinnor av gelé bildats på ytan. Vid 44 °C hade jag två halvt stelnade geléer, som vid 40 °C var helt stela. Gelén på Vegegel och vatten var mycket hård, vilket gav mig anledning att tro att uppgiften på förpackningen om att en påse motsvarar två gelatinblad inte alls stämmer .

Därefter prövade jag att göra en choklad-pannacotta på Vegegel. Mot bättre vetande utgick jag ifrån att en påse verkligen motsvarar två blad gelatin. Jag kokade upp grädde, en skvätt mjölk, socker och Vegegel, tog det hela av värmen och rörde snabbt ner finhackad choklad. Nästan genast började Vegegelen att gelea det hela, så det var omöjligt att hälla upp det snyggt i glasen, som jag hade tagit fram. Dessutom blev pannacottan alldeles för hård – nästan oätlig.  

Kanske Vegegel kan fungera i pannacottor utan choklad, liksom i andra anrättningar där man inte tillsätter fler ingredienser efter uppvärmning, förutsatt att man tar mindre än vad som anges. Min uppskattning är att en påse motsvarar drygt tre gelatinblad. Jag ska pröva med en halv påse till en pannacotta på 4 dl vätska. Dock köper jag nog aldrig Vegegel igen - jag föredrar agar agar.

P.S. En uppföljning finns att läsa här.

Taggar: Vegetabiliska alternativ till gelatin, gelésocker, vegegel;

Kommentarer :

#1: Anonym

När jag första gången använde produkten fick jag samma resultat men när jag gjorde pannacotta 2 a gången ökade jag vätskan i receptet dubblade ing.alltså så blev det mycket bra och var helt lös när jag hällde desserten och såg att det blev en perfekt pannacotta. Det gäller bara att pröva sig fram.

skriven

Kommentera inlägget här :

Söta saker VeggieToppen Mat och Dryck Mat & dryck bloggar Matbloggstoppen