Hallon- och chokladtårta

Jag blir så glad när jag får tillfälle att baka tårta – det är ju så himla roligt! Nu senast tänkte jag att jag skulle garnera den riktigt fint med hjälp av mina nyinförskaffade bakverktyg. Det ville sig inte alls! Bilden i mitt huvud, tårtan framför mig … Drömgod blev den i alla fall, min hallon- och chokladtårta.

 

Det här behöver du till cirka 8 bitar (Ø 20 cm):

  • 3 st normalstora ägg (cirka 58 g/st) 
  • 1¾ dl strösocker
  • 100 g smör      
  • 1 dl råsocker
  • ¼ tsk vaniljpulver (alt. ¾ tsk vaniljsocker)
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl kakao
  • 2¼ tsk bakpulver
  • en nypa salt
  • 1¾ dl mjölk    

                              ***

  • 250 g hallon
  • 1 tsk färskpressad citron
  • ½ dl vatten
  • 1 msk Gul Melatin
  • 2 dl strösocker

                              ***

  • 3½ dl vispgrädde
  • 500 g mascarpone
  • 2 dl florsocker
  • ½ tsk vaniljpulver (alt. 1½ tsk vaniljsocker)

                              ***

  • färska hallon till garnering

 

Ta i förväg fram ägg, smör och mjölk, så att alla ingredienser till kakan är rumsvarma när du sätter igång.

Sätt ugnen på 175 °C. Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Rör därefter smör, råsocker och vaniljpulver poröst i en bunke för sig. Rör sedan ner äggmeten i smörröran, lite i taget. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. Sikta och vänd ner mjölblandningen i smeten omväxlande med mjölken. Häll i en smord, bröad bakform, 20 cm i diameter. Grädda längst ner i ugnen i 45-55 minuter tills kakan inte längre är kladdig i mitten. Låt kakan svalna en stund i formen och stjälp sedan upp den på ett galler att svalna fullständigt.  

Häll hallon, citronsaft och vatten i kastrull. Koka tills hallonen har saftat sig ordentligt. Passera genom en sil och koka sedan upp igen. Tillsätt Melatinet under omrörning. Koka en minut och rör sedan ner sockret lite i taget. Koka en minut till och kyl sedan sylten i vattenbad. 

Vispa grädden ganska hårt. Vispa sedan mascarponen mjuk tillsammans med florsockret och vaniljpulvret. Blanda samman till en jämn crème och rör därefter ner hälften av sylten. Ställ i kylskåpet tills crémen ska användas.

Dela den avsvalnade chokladkakan i tre tårtbottnar. Bred hälften av den resterande sylten på den understa tårtbottnen och bred ovanpå det ett lager halloncrème. Lägg på den mellersta tårtbotten och upprepa.  Lägg på den översta tårtbottnen och täck hela tårtan med halloncréme.

Garnera med hallon innan servering.

Taggar: Bakverk, choklad, hallon;

Kommentera inlägget här :

Söta saker VeggieToppen Mat och Dryck Mat & dryck bloggar Matbloggstoppen