Vegegel – kanske inte så dumt ändå

Jag skrev ner Dr Oetkers Vegegel härom veckan … Nu har jag prövat att använda det igen och pannacottorna som jag gjorde blev riktigt bra – krämiga, precis så som jag vill ha dem. Förutsättningen för att lyckas med Vegegel är att man tar tillräckligt lite: inte så mycket som det står på förpackningen att man ska ta, utan knappt två tredjedelar av den mängden och lite mindre än så om det ingår mjölkprodukter; karragenan, som är en av beståndsdelarna i Vegegel, kan nämligen interagera med mjölkproteiner så att den gelé som bildas blir fastare än annars.

Taggar: vegegel;

Kommentarer :

#1: Lina

Hej!
Jag har också använt vegegel innan och tyckt att "effekten" blivit alldeles för stor. Men nu ska jag iallafall testa att göra en passionsmousse med vegegel, baserad på grädde och färskost. Hur många påsar tror du behövs då? 1,5? 2? I receptet ska man använda 7 gelatinblad...
Med vänlig hälsning, Lina

skriven
#2: Håkan Åkerlund

Jag älskar vegegel som produkt. Men man får bara ta lite grann. Jag brukar räkna 1 kryddmått vegegel per dl vätska, ibland även ännu mindre knappt ett fullt kryddmått vegegel per dl vätska. Brukar alltid bli superbra.

skriven

Kommentera inlägget här :

Söta saker VeggieToppen Mat och Dryck Mat & dryck bloggar Matbloggstoppen